تبلیغات
آرامشی در راستی - اتاق سلامتی!

*به منظور پیشگیری از پوکی استخوان در نوجوانی ورزش کنید!
یک فوق تخصص روماتولوژی گفت:«داشتن تحرک به خصوص دویدن در سنین نوجوانی و بلوغ به تراکم بالای استخوانها کمک می‌کند و فرد در بزرگسالی کمتر در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرد.

دکتر احمد رضا جمشیدی در گفتگو با خبرنگار سامانه خبری«سلامت نیوز» اظهار داشت )):پوکی استخوان یک بیماری سیستم اسکلتی عضلانی است گه در سنین 50 سال به بالا و زنان یائسه بیشتر بروز می‌کند)).
وی افزود: ((کلسیم یک عنصر حیاتی برای جریان خون، استحکام و تراکم استخوانها است که به صورت ریز در جریان خون و به صورت بلور بر روی استخوانها ذخیره می‌شود.((
این فوق تخصص روماتولوژی تصریح کرد:«با توجه به اینکه کلسیم برای فعالیت سلول‌های حیاتی قلب و سیستم عصبی ضروری و لازم است، با کاهش این عنصر در بدن ،میزان کلسیم مورد نیاز از استخوان برداشت و به مرور زمان بافت اسکلکتی با کاهش ترکم و پوکی استخوان مواجه می‌شود
جمشیدی گفت )):پوکی استخوان  در مراحل اولیه علایم خاصی ندارد ولی با پیشرفت بیماری و در حالی که 30 تا 40 درصد تراکم استخوان از بین رفته با شکستگی ناگهانی استخوان و انجام آزمایشات اولیه مشخص می‌شود. ((
وی ادامه داد)):خانمهای بالای 50 سال و یائسه با از بین رفتن اثر هورمون‌های زنانه در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند که این امری اجتناب ناپذیر است و آقایان نیز 10 دسال دیرتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. ((
این فوق تخصص روماتولوژی اظهار داشت: (( به همین منظور پیشگیری باید در بدو تولد و از سنین پایین انجام گیرد تا در سنین بالاتر پوکی استخوان به کندی و دیرتر ظاهر شود((
جمشیدی تصریح کرد )):انواع لبنیات، ماست، کشک، پنیر و شیر سرشار از کلسیم هستند ولی متأسفانه به مقدار کافی در سبد غذایی ایرانیها وجود ندارد((
وی افزود:«بدن به طور روزانه به 1000 تا 1500 میلی گرم کلسیم نیاز داره ولی در بهترین شرایط در سبد خانواده‌های ایرانی کمتر 400 میلی گرم وجود دارد که باید با فرهنگ سازی مناسب این رقم اصلاح شود
این فوق تخصص روماتولوژی بیان داشت: (( داشتن تحرک به خصوص دویدن در سنین نوجوانی و بلوغ به تراکم بالای استخوانها کمک می‌کند و فرد در بزرگسالی کمتر در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرد((.
جمشیدی ادامه داد: (( افراد مبتلا به بیماری‌های خاص نظیر سرطانها، نارسایی کلیه، التهابی و غدد مترشحه، مصرف کنندگان داروهای حاوی کرتون و ضد صرع، سیگاریها، افراد خیلی لاغر و افراد بی تحرک که مدت طولانی بستر هستند در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.))
وی گفت:« البته افرادی که فامیل درجه یکشان مبتلا به پوکی استخوان یا سبقه شکستگی ثابت دارند باید مرتب به پزشک متخصص مراجعه کنند تا علایم پوکی استخوان در آنها مورد بررسی قرار گیرد.))

 

         منبع:سلامت نیوز(مجله پزشکی جمهوری اسلامی ایران)



*بومادران رومی، گیاهی محرک در انعقاد خون و التیام بخش زخم‌ است!
بومادران رومی به دلیل کاهش در فشار خون در کنترل و پیشگیری از انسداد رگ‌های مغز موثر است.

 
این گیاه تقویت کننده رگ‌های واریسی و ضد ترومبوز مغزی و شریانی یا همان انسداد رگ‌های مغز که یک بیماری شایع است، کاربرد دارد.

گل این گیاه در درمان مشکلات سیستم تنفسی موثر و ضد حساسیت و خلط آور است و عصاره روغنی آن ضد التهاب و ضد اسپاسم است. همچنین پاک کننده و مرطوب کننده مناسبی برای پوست بوده و همه قسمت‌های این گیاه دارای بوی نافذ و تلخ مزه‌ است.

یکی از خواص مهم بومادران رومی که محرک انعقاد خون است در برگ آن نهفته است. برگ این گیاه در التیام زخم‌ها و جراحات نیز موثر است. به طور کلی بخشهای هوایی این گیاه از جمله ساقه آن دارای خاصیت آرام بخش است. به همین دلیل در درمان مشکلات گوارشی از جمله دردهای معده، نفخ و صفرا تاثیرگذار بوده و به عنوان یک ملین عمل می‌کند.

بومادران دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد ویروسی و باکتری است و در منظم کردن قاعدگی و کاهش خونریزی ماهانه موثر و در کاهش درد به عنوان یک مسکن عمل می‌کند.

 

           منبع:سلامت نیوز(مجله پزشکی جمهوری اسلامی ایران)




*برای جلوگیری از عفونت های قارچی، پاهایتان را خشك نگه دارید!
محققان اعلام كردند، برای جلوگیری از عفونت های قارچی، در محیط های عمومی مثل استخوان ها، زیر دوش های آب و رختكن ها، با پای برهنه راه نروید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری هلث دی نیوز عفونت های قارچی پا، اغلب در رختكن ها و دوش های عمومی یا هر جای دیگر كه مرطوب، كم نور و گرم باشد، شیوع پیدا می كنند.
به گفته ی محققان، در محیط هایی مثل استخر، زیر دوش های آب و رختكن ها با پای برهنه راه نروید. قبل از پوشیدن كفش، برای خشك كردن پاهایتان، پودر "تالك" به آن ها بپاشید كفشی بپوشید كه هوا بتواند در آن جریان داشته باشد و پاهایتان را خشك نگهدارید.
این گزارش می افزاید؛ جوراب های ضخیم و رطوبت گیر بپوشید تا پاهایتان خشك بماند و روزانه آن ها را تعویض كنید.

 

              منبع:سلامت نیوز(مجله پزشکی جمهوری اسلامی ایران)



*شیر ، کلید سلامت استخوان‌ها!
شیر و فرآورده‌های آن به عنوان یکی از مهم‌ترین گروه‌های غذایی از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است. در عین حال، همواره متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که افراد روزانه 3 تا 4 لیوان شیر و یا معادل آن ماست مصرف کنند. البته شرط اصلی نوشیدن شیر، اطمینان از سلامت آن است، چرا که مصرف شیر آلوده به میکروب، تهدیدی برای سلامت محسوب می‌شود

آلودگی میکروبی انواع مختلفی دارد. آلودگی میکروبی خفیف موجب بروز مسمومیت می‌شود و این مسمومیت با علایمی مثل اسهال و استفراغ خود را نشان نمی‌دهد اما اگر شیر آلوده‌ای، موجب تب مالت شود، علایم چند روز بعد بروز می‌کند. از طرفی گاهی وجود آلودگی و به اصطلاح عامیانه‌تر، خرابی شیر از ظاهر آن پیدا است، به طوری که شیر در لیوان حالت بریده بریده پیدا می‌کند و یا مزه ترشی به خود می‌گیرد. بسیاری از خانواده‌ها برای اینکه به آلودگی شیر پی ببرند آن را می‌جوشانند اما اگر شیر سالم باشد، بسیاری از ویتامین‌های آن حین جوشیدن از بین می‌رود. به همین دلیل بهترین توصیه برای اطمینان از سلامت شیر این است که به تاریخ تولید و انقضای آن توجه شود. شیرهای یارانه‌ای و به‌طور کلی همه شیرهایی که ماندگاری طولانی‌مدت ندارند، باید در یخچال نگهداری شوند و خانواده‌ها نیز برای خرید باید به سراغ مغازه‌هایی بروند که شیرها را در یخچال نگه می‌دارند. نکته بسیار مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که هر لیوان شیر با چربی 3 درصد حدود 150 کالری دارد و در صورتی که آب به آن اضافه شود، از میزان کالری و ارزش غذایی شیر به همان نسبت کم خواهد شد. باور غلطی هم در مورد شیر وجود دارد و عده‌ای تصور می‌کنند که وجود شیر خشک در ترکیب شیرهای موجود در بازار به معنای تقلب در تولید شیر نیست زیرا شیر خشک هم ارزش غذایی خاص خود را دارد و وجود آن در ترکیب شیر مشکلی ایجاد نمی‌کند. در حقیقت نمی‌توان گفت که اضافه کردن شیر خشک به ترکیب شیر موجب کاهش ارزش غذایی و یا بی‌خاصیت شدن شیر می‌شود. در خاتمه تاکید می‌کنم که مصرف روزانه 2 لیوان شیر برای بالغان 50 درصد پروتئین روزانه و بیش از 50 درصد کلسیم روزانه و مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌های D، A و B بدن را تامین می‌کند و اغراق نیست که بگوییم، خوردن شیر سالم، کلید سلامت استخوان‌های ما است. سلامت -دکتر سعید حسینی متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه تهران.

 

                منبع:سلامت نیوز(مجله پزشکی جمهوری اسلامی ایران)




*هشدار برای تاثیرات سوء نمك در افزایش بیماریهای قلبی!
رییس سازمان نظام پزشكی كشور با اشاره به روند رو به تزاید مرگ ومیرهای ناشی از بیماری‌های قلب و عروق در ایران و جهان در ادامه بر ضرورت توجه بیشتر بر روی این قبیل بیماری‌ها تاكید كرد و افزود:براساس تخمین سازمان بهداشت جهانی، شمار قربانیان ناشی از بیمار‌ی‌های قلب و عروق از 1/17 میلیون به 4/23 میلیون نفر در سال 2030 می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز ؛  دكتر سید شهاب الدین صدر در افتتاحیه دوازدهمین كنگره سالیانه تازه‌های قلب و عروق با بیان اینكه بر اساس همین تخمین، شمار قربانیان براثر ابتلا به كانسر از 4/7 میلیون نفر به 8/11 میلیون نفر در سال 2030 می‌رسد، اظهار كرد: همچنان سه عامل بیماری‌های قلب و عروق، سوانح و حوادث و سرطان‌ها علت اصلی مرگ ایرانیان در بیش از 80 درصد موارد است.

وی با اشاره به وجود یك ‌هزار و 700 متخصص قلب و عروق در كشور از میان یك ‌صد و 10 هزار پزشك و 30 هزار پزشك متخصص و فوق تخصص در ادامه نقش این متخصصان را در عرصه سلامت حائز اهمیت برشمرد و افزود: طی چندین دهه گذشته شاهد تغییر روند بیماری‌ها از واگیر به غیرواگیر در ایران و جهان بوده‌ایم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه به استناد آمارهای داخلی و سازمان بهداشت جهانی هم اكنون درصد فراوانی از مرگ و میرها متوجه بیماری‌های غیرواگیری چون قلب وعروق، دیابت و سرطانهاست، گفت: اگرچه در این دسته از بیماری‌ها برخی عوامل غیرقابل كنترل است؛ اما برای عوامل قابل كنترل باید با برنامه ریزی صحیح مسایل تبیین و سرمایه گذاری شود.

دكتر صدر در خصوص آنچه كه از آن به عنوان سلامت یاد می‌شود، فقط در 25 درصد موارد سیستم‌ها و نظام‌های بهداشتی از قبیل میزان مهارت تجهیزات پزشكی مناسب را در تامین آن موثر دانست و گفت: در 50 درصد موارد عوامل اجتماعی نظیر فقر، فساد، عادات غلط اجتماعی در بحث سلامت دخیل هستند كه البته عوامل ژنتیكی و رفتاری هم 25 درصد دیگر تامین و ارتقا سطح سلامت جوامع را برعهده دارند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به رویكرد انسان سالم در برنامه ریزی‌های كلان سلامت در تدوین برنامه پنجم توسعه، گفت: همچنین دنیا شعار انسان سالم محور توسعه پایدار را مبنای كار خود قرار داده است.

رییس سازمان نظام پزشكی كشور با تاكید بر ضرورت همكاری‌های درون و بین بخشی برای تامین و ارتقا سطح سلامت در ادامه تشكیل شورای عالی سلامت در برنامه چهارم توسعه را قدم مباركی در این راستا دانست تا به سلامت از جایگاه بالاتری نگریسته شود و افزود:‌ در این شورا همه دستگاه‌ها با همفكری با یكدیگرهمكاری بین بخشی دارند.

دكتر صدر توجه به برنامه‌های صدا و سیما، ‌تغییر ذائقه مردم از روغن جامد به مایع، ‌كاهش مصرف نوشابه‌های گازدار، قند و شكر را از فواید مصوبات این شورا برشمرد و یادآور شد: انجمن آترواسكلروز ایران هم می‌تواند برنامه مدونی را برای فعالیت كاری دستگاه‌های مختلف با هدف كاهش میزان چربی و فشار خون به این شورا ارایه كند.

رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به استعمال دخانیات و مرگ ناشی از آن اشاره كرد و افزود: سیگار نه تنها برای قلب بلكه برای كلیه ارگان‌ها و دستگاه‌های حیاتی بدن اعم از ریه و‌عروق آسیب رسان است.


وی با بیان اینكه افراد با دیدگاه و نگرش سطحی صرفا بر روی درآمدزایی تولید داخل سیگار متمركز می‌شود، گفت: البته این درآمدزایی چندین ده برابر هدررفت هزینه در قالب هزینه درمان و مرگ زودهنگام ناشی از سیگار را در پی دارد.

رییس سازمان نظام پزشكی كشور با تاكید بر ضرورت نهادینه سازی فرهنگ ضداستعمال دخانیات، ‌اصلاح سبك و شیوه زندگی، افزایش تحرك جسمانی با ترویج ورزش همگانی، ‌جلوگیری از اضافه وزن و چاقی را در كاهش میزان بروز بیماری‌های قلب و عروق موثر دانست و افزود: در برنامه مدونی برای كنترل بیماری‌های قلب و عروق عنوان شده است با انجام پنج اقدام دست كم 50 درصد از میزان بروز این بیماری‌ها كاسته می‌شود.

دكتر صدر ترك استعمال دخانیات و محصولات دخانی،‌ افزایش میزان مصرف میوه،‌ سبزی و ماهی،‌ كاهش مصرف نمك برای كنترل فشار خون، ‌داشتن فعالیت فیزیكی مناسب و كاهش مصرف چربی و كنترل وزن را از جمله عوامل موثر در كاهش بروز بیماری‌های قلبی برشمرد و در پایان یادآور شد: براثر اقداماتی كه در 20 سال گذشته برای كنترل كمبود ید در كشور انجام شد؛ ناخواسته با تبلیغ مصرف نمك یددار مصرف نمك افزایش یافت كه می‌تواند عارضه پرفشاری خون را به همراه داشته باشد.

 

                 منبع:سلامت نیوز(مجله پزشکی جمهوری اسلامی ایران)